Incident starten vanuit de app

Incident starten vanuit de app

Incident starten vanuit de app

Binnen de module ‘Incidenten’ kunnen zowel beheerders als gebruikers crisisteams activeren door een incident op te starten. Beheerders doen dit vanuit de beheeromgeving of via de app. Gebruikers kunnen alleen een incident starten vanuit de app. In dit artikel bekijk je de demovideo en lees je hoe je een incident start via de app. 



Ga via de navigatie in de app naar de module ‘Incidenten’.

Maak je voor het eerst een incident aan? Dan zie je hier ‘Gelukkig, er zijn geen incidenten’. Anders zie je nu een overzicht van alle actieve en afgeronde incidenten. Kies voor het blauwe icoon met bliksemschicht rechtsonder om een nieuw incident aan te maken. 


Scherm ‘Incident aanmaken’.

Hier kun je op twee manieren een incident opstarten: vanuit een scenario of een geheel nieuw incident. Scenario’s (zoals brand of stroomstoring) zie je alleen als deze zijn ingesteld in de beheeromgeving. 




Stap 1 ‘Algemene informatie’

In deze stap voer je de titel en omschrijving in van het incident. Omschrijf kort en helder wat er aan de hand is.

Heb je voor een scenario gekozen, dan staan de titel en omschrijving vooraf ingevuld. Je kunt deze op details wijzigen.

Ga naar de volgende stap via de blauwe pijl rechtsonder. 


Stap 2 ‘Teams’

Selecteer hier de betrokken teams of maak een nieuw team met gebruikers aan.

Opgeslagen teams
Deze zie je alleen als er teams zijn ingesteld in de beheeromgeving. Achter het team staat een oog-icoon, wat een nieuw scherm opent. Hierin zie je de teamleden en hun rol. De rol kun je naar wens wijzigen voor dit incident.

Om een team te selecteren tik je op de titel. Via het potlood-icoon zie je welke teamleden geselecteerd (deze zijn blauw) zijn in dit team. Je kunt hier teamleden toevoegen of uit het team halen, door op de naam te tikken. Ook kun je hun rol aanpassen. Via de blauwe pijl ga je terug naar ‘Teams’.

+ Nieuw team..
Kies hiervoor om een nieuw team aan te maken. Nu opent het scherm ‘teamnaam’. Geef hier een naam op voor het team. Kies voor OK. Nu kun je het team samenstellen door op de gebruikers te tikken. Als een teamlid geselecteerd is, wordt deze blauw. Ook kun je hun rol aanpassen voor dit incident. Via de blauwe pijl ga je terug naar ‘Teams’.

Ga naar de volgende stap via de blauwe pijl rechtsonder. 


Stap 3 ‘Locaties’

Hier voeg je relevante locaties toe voor het incident.

Opgeslagen locaties
Deze zie je alleen als er locaties zijn ingesteld in de beheeromgeving. Selecteer een locatie en geef aan wat voor soort locatie het is; bijvoorbeeld een uitwijk-, opkomst-, opvanglocatie en/of plaats incident.

+ Nieuwe locatie…
Kies eerst om welk soort locatie het gaat, bijvoorbeeld een uitwijk-, opkomst-, opvanglocatie en/of plaats incident. Kies voor OK. Nu opent Google Maps. Selecteer de locatie op twee manieren:
- Plaats de marker op de gewenste coördinaten, eventueel op zee. Zoom in om de exacte locatie te selecteren of schuif het witte scherm omhoog om locaties in de buurt te bekijken.
- Kies rechtsboven voor het zoek-icoon. Vul zoekwoorden in en selecteer je locatie.

Ga naar de volgende stap via de blauwe pijl rechtsonder.

Stap 4 ‘Samenvatting’
Je ziet nu een overzicht van de ingevoerde gegevens voor het incident: titel, omschrijving, teams en locaties. Na het drukken op de knop ‘incident starten’ wordt het incident aangemaakt en opgeslagen.

De geselecteerde teamleden:

  • ontvangen elk een push notificatie,

  • kunnen dit incident openen in de app,

  • ontvangen een chatbericht waarmee gevraagd word of ze beschikbaar zijn*,   

  • worden toegevoegd aan een groepschat voor ieder team waarin ze deelnemen.*

* Alleen wanneer de chatmodule is ingeschakeld.




Vanaf nu kan ieder betrokken teamlid het incident inzien in de app en informatie delen via de chat. Dit kan in de vorm van tekst, beeld of een bijlage. Ook heeft ieder teamlid een eigen logboek en is het mogelijk om taken toe te wijzen en af te vinken. Achteraf kun je een export maken van alle informatie.







Belangrijk vóórdat je gebruikers alarmeert
De module ‘Incidenten’ is gekoppeld aan de module ‘Chat’. Zie Stap 4 'Samenvatting' hierboven. Een gebruiker kan chatberichten ontvangen als hij 
  1. beschikt over de laatste versie van de app
  2. deze versie van de app eenmalig geopend heeft
Zorg daarom dat een gebruiker dit heeft gedaan, voordat je een (test)incident start en gebruikers notificeert. Test dit vooraf en stuur je gebruikers hierover bijvoorbeeld een bericht met push-notificatie.
    • Related Articles

    • Incidentenmodule gebruiken vanuit de desktopomgeving

      Nadat je de module hebt ingericht kan je aan de slag met de incidentenmodule. Hieronder een overzicht de stappen die we gaan doorlopen. 2.1 Incident aanmaken en starten vanuit desktopomgeving 2.2 Logboek 2.2.1 Logboek inrichten 2.2.2 Toevoegen van ...
    • Incidentenmodule inrichten voor jouw organisatie

      Voordat je aan de slag gaat met de incidentenmodule is het noodzakelijk om in de beheeromgeving deze module in te richten. Hieronder een overzicht de stappen die we gaan doorlopen. 1.1 Rollen definiëren en toevoegen 1.2 Teams toevoegen 1.3 ...
    • Scenario's voor incidenten aanmaken

      Binnen de module Logging kunnen er incidentscenario’s aangemaakt worden. Dit betekent dat je alvast mogelijke scenario’s kunt aanmaken en hier de juiste teams aan koppelen. Zodat dit klaarstaat, mocht er zich werkelijk iets voordoen. Als je het ...
    • Testinstructie v3.6.76

      Hoe benader je de testversie van CrisisConnect? Heb je al een testaccount via Android of Testflight (Apple)? Dan heb je een melding ontvangen dat er een nieuwe update klaarstaat om te testen; volg de instructies. Heb je nog geen testaccount? Dan kun ...
    • Release notes v3.6.140 (16 mei 2023)

      De volgende aanpassingen zijn binnen deze update doorgevoerd. Module ‘Incidenten’ De module ‘Incidenten’ heeft een grote upgrade gehad. Zowel in de app als beheeromgeving zijn veel nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Dit is er nieuw: - App De ...