Incidentenmodule gebruiken vanuit de desktopomgeving
Na de configuratie van CrisisConnect is het essentieel om de incidentenmodule te vullen met sjablonen (ook wel bekend als scenario's). Sjablonen zijn potentiële incidenten die kunnen plaatsvinden. Goed voorbereide scenario's zorgen ervoor dat teams direct gealarmeerd worden, rollen duidelijk zijn en procedures klaarstaan, waardoor je slagvaardig kunt handelen bij elk incident. Het is dus cruciaal voor snelle en doeltreffende actie wanneer de situatie daar om vraagt. Hieronder een overzicht de stappen die we gaan doorlopen.
2.1 Incidentsjablonen
2.1.1 Algemene informatie
2.1.2 Beelden
2.1.3 Overzicht
2.2 Teamsjablonen
2.1 Incidentsjablonen
- Navigeer naar de knop ‘Sjablonen’ onder het menu van INCIDENTEN.
- Hier zie je boven de opties incidentsjablonen en teamsjablonen. Kies nu voor incidentsjablonen.
- Hier zie je een overzicht van (reeds aangemaakte) incidentsjablonen, met de relevante informatie over dit incidentsjabloon.
- Bovenaan staat de knop ‘Incidentsjabloon aanmaken', selecteer deze.
- Er wordt gevraagd om een titel en een omschrijving toe te voegen, hier voer je de gegevens in van het type incident waarvoor je een sjabloon wil klaarzetten.
- Klaar met het invullen van de gewenste content? Klik nu op de groene knop 'incidentsjabloon aanmaken'.
- Nu kom je in een venster dat bestaat uit 3 tabjes: Algemene informatie, Overzicht en Beelden. We binnen met Algemene informatie.
- Vervolgens opent het sjabloon bij de kop ‘algemene informatie’, hier kun je teams toevoegen aan het sjabloon. Dit zijn de teams zoals deze zijn ingesteld bij instellingen → incidenten → teams. En kun je een locatie toevoegen, dit kan een willekeurige locatie zijn of een locatie die is ingesteld bij instellingen. Vervolgens voeg je aan deze locatie een label toe, ook deze zijn ingesteld bij de instellingen. Daarna klik je op opslaan.
Het vastleggen van de juiste teams zorgt dat de juiste expertise direct gemobiliseerd wordt en dat iedereen weet wie waarvoor verantwoordelijk is, wat kostbare tijd bespaart.
2.1.2 Beelden
In crisisteams draait het concept van "beelden" om een actuele, gedeelde en gezamenlijke kijk op de crisissituatie. Dit is van cruciaal belang omdat het een uniform begrip creëert bij alle teamleden, wat essentieel is voor snelle en doeltreffende besluitvorming. Door een gemeenschappelijk inzicht in de feiten, risico's en beschikbare middelen kunnen de teamleden hun acties beter coördineren en efficiënter samenwerken, zowel binnen het team als met externe partijen. Bovendien zorgt een consistent beeld voor heldere en eenduidige communicatie naar het publiek en andere betrokkenen, wat het vertrouwen versterkt en paniek helpt voorkomen. Kortom, gedeelde beelden vormen de basis voor een georganiseerde en succesvolle reactie op elke crisis.
- Bovenaan navigeer je naar het tabje ‘beelden’. Hier zie je links in het kader de verschillende teams die je hebt toegevoegd aan het sjabloon. Voor deze verschillende teams kun je hier al beelden klaarzetten. Deze beelden kun je toevoegen door op ‘veld toevoegen’ te klikken, vervolgens krijg je een aantal bouwblokjes/widgets te zien. Selecteer het juiste type bouwblokje voor het type veld dat je wilt gaat invullen. Voor alle velden geldt dat je een titel moet invoeren.
- Bestand, kies je voor dit type veld, dan kun je hier een bestand toevoegen. Dit kan een bestand zijn wat je al hebt toegevoegd binnen bestanden of iets wat je rechtstreeks wilt uploaden vanaf het apparaat waarop je werkt.
- Webpagina, hier kun je een webpagina toevoegen die je hebt ingesteld bij instellingen. Selecteer je deze dan moet je een url invoeren en de hoogte aangeven in het aantal pixels. Hiermee kun je instellen hoe groot de webpagina wordt weergegeven.
- Afbeelding, hier kun je afbeeldingen toevoegen aan het beeld. Dit kan een afbeelding zijn die je al hebt toegevoegd binnen bestanden of een afbeelding die je rechtstreeks wilt uploaden vanaf het apparaat waarop je werkt.
- Takenlijst, als je een takenlijst toevoegt, kun je meerdere taken uitzetten en verdelen. Allereerst vul je de omschrijving van de taak in, vervolgens kan de status van de taak worden aangepast. Je kunt iemand uit het toevoegde team verantwoordelijk maken voor de taak, maar hier kun je ook zelf iets typen. Bijvoorbeeld wanneer de taak uitgevoerd moet worden door een externe die geen toegang heeft tot jouw CrisisConnect omgeving. Vervolgens kan er nog een deadline worden toegevoegd aan de taak.
- Kaart, hier kun je een Google Maps weergave toevoegen waarop bijvoorbeeld alle relevante locaties te zien zijn die jij hebt gekoppeld aan het incidentsjabloon.
- Tekst, wanneer je het type veld ‘tekst’ toevoegt, krijg je een leeg veld waarin zelf getypt kan worden.
- Tijdlijn, in de tijdlijn kun je meerdere gebeurtenissen toevoegen door op de knop ‘toevoegen’ te klikken. Gebeurtenissen kun je een kleur en een symbool geven zodat deze meer opvallen in de tijdlijn.
- Voor alle type velden geldt dat ze meerdere keren kunnen worden toegevoegd binnen het beeld van een team.
- Links in het overzicht van de toegevoegde teams vind je ook nog de knop ‘Bewerk beelden’. Als je deze selecteert krijg je de mogelijkheid om extra beelden toe te voegen. Je kunt daar een extra beeld toevoegen wat niet is gekoppeld aan een team.

2.1.3 Overzicht
Onder het tabje 'Overzicht' is het mogelijk om een handig overzicht te maken van relevante beelden die binnen de verschillende teams zijn toegevoegd. Zo kan je velden toevoegen die voor iedereen relevant zijn en zo een samenvatting geven van het incident.
- Selecteer de knop ‘Veld toevoegen', hier vind je alle velden die binnen het beeld van de verschillende teams zijn toegevoegd. In het overzicht kun je deze velden toevoegen die voor iedereen relevant zijn en daarmee een toevoeging zijn op de samenvatting van het incident.
- In het lijstje wat je krijgt wanneer je op ‘Veld toevoegen’ hebt geklikt, vind je ook het kopje ‘Info’, dit bevat de eerste algemene informatie over het incident. Dit is bijvoorbeeld de titel & omschrijving, wanneer het incident is aangemaakt en welke teams zijn betrokken etc.
- Alle toegevoegde velden kun je verslepen binnen de overzichtspagina. Dit 'drag-and-drop' principe kun je uitvoeren door op de 6 puntjes (links van de titel van het veld) te klikken en deze vervolgens te slepen. Dat kan naar boven, beneden maar ook naast een ander beeld.
2.2 Teamsjablonen
- Navigeer naar de overzichtspagina van ‘Sjablonen’ onder het menu van INCIDENTEN.
- Hier zie je boven de opties incidentsjablonen en teamsjablonen. Nu moet je teamsjablonen selecteren.
- Hier zie je een overzicht van alle eerder aangemaakte teams.
- Wanneer je een team selecteert, zie je de optie ‘Veld toevoegen’.
- Als je hier naar navigeert krijg je dezelfde opties zoals beschreven in hoofdstuk 2.1.2 Beelden.
- Je kan op deze pagina per team al beelden klaarzetten binnen dit sjabloon. Weet jij welke beelden standaard onderdeel uitmaken bij een incident dan kan je/jouw team dat enorm veel tijd schelen wanneer je gaat opschalen. Zo kan je bijvoorbeeld al taakkaarten klaarzetten, een vergaderschema koppelen aan een team of wellicht een tijdlijn klaarzetten.
- Onder aan de lijst met de verschillende teams vind je de knop ‘Bewerk teams’, wanneer je hier naartoe navigeert kom je automatisch uit bij instellingen → incidenten → teams, waar je de verschillende teams nog kan aanpassen.
Related Articles
Incidentenmodule inrichten voor jouw organisatie (configuratie)
Voordat je de incidentenmodule van CrisisConnect gaat gebruiken is het noodzakelijk om deze goed in te richten. Met een goede voorbereiding kun je bij een incident direct de juiste mensen alarmeren en weet iedereen meteen wat er moet gebeuren. Door ...
Berichten versturen vanuit de beheeromgeving naar gebruikers
Verstuur via de beheeromgeving kun je als beheerder berichten naar gebruikers óf gebruikersgroepen sturen. Deze module is geschikt voor het delen van uitgebreidere informatie dan bijvoorbeeld per sms. Gebruikers ontvangen een push-notificatie op hun ...
Offline toegang via de CrisisConnect App
Bij CrisisConnect begrijpen we dat de continuïteit van informatie cruciaal is, zeker in crisissituaties. Dan is het goed om te weten dat de CrisisConnect app voor je telefoon ook kan werken als je geen internet hebt. Dit noemen we "offline ...
Filtergroepen gebruiken bij Contacten / Contacten filteren
Het is mogelijk om de Contacten in je CrisisConnect app te filteren met ‘Filtergroepen’. Een beheerder kan deze filtergroepen aanmaken in de beheeromgeving. Zo kunnen er groepjes contacten gemaakt worden. Bijvoorbeeld alle BHV’ers, ...
Filtergroepen aanmaken en beheren in de beheeromgeving
Filtergroepen: hiermee is het mogelijk om groepen Contacten te maken, waarop je in de app kunt filteren. Bijvoorbeeld alle bhv’ers, crisiscoördinatoren of alle leidinggevenden. Of maak een filtergroep met de contactpersonen per locatie. Filtergroepen ...