Widgets inrichten

Widgets inrichten

Widgets zijn de bouwblokjes van de app; binnen de module ‘Dossiers’ kun je via processen naar widgets navigeren om vervolgens allerlei soorten bouwsteentjes toe te voegen, zoals: pdf's, Word- en Excel bestanden, stukken platte tekst, takenlijsten, links, filmpjes en contactpersonen). Dit kun je doen door onderstaande stappen te volgen:


Stap 1:
Klik in het oranje menu aan de linkerkant op het kopje ‘dossiers’, navigeer vervolgens naar het gekozen dossier en een proces naar keuze.

Stap 2:
Klik op de tekst ‘
klik hier om je eerste widget toe te voegen’ als er nog geen widgets zijn toegevoegd, of op de tekst ‘Widget toevoegen’ als er al wél widgets zijn toegevoegd.

Stap 3:
In het tekstvak onder ‘Titel’ kun je de titel van de widget aanpassen. Je kunt er ook voor kiezen om de titel niet in de app te tonen, haal het vinkje bij ‘Titel tonen in app’ in dit geval weg.

Stap 4:
Klik op het balkje onder ‘type’ en selecteer de widget van je keuze:




  1. Tekst: je kunt in het tekstvak typen wat je wilt, de opmaak wijzigen, maar ook dingen plakken uit bestaande documenten. Na elke handeling wordt er automatisch opgeslagen (zichtbaar door het groene balkje links naast het tekstvak).
  2. Takenlijst: je kunt hier een takenlijstje opstellen (in de app terug te zien als stukjes tekst met bulletpoints ervoor). Typ je tekst en druk op enter; je ziet je tekst opgeslagen worden en je kunt een volgende taak invoeren.
  3. Afbeelding: je kunt een afbeelding koppelen door op ‘+ voeg een bestand toe’ te klikken. Hiermee word je naar de database geleid (die je zojuist met eigen documenten hebt gevuld) zodat je afbeeldingen kunt selecteren. Je kunt ook - wanneer de gewenste afbeelding nog niet in de database staat - direct het gewenste bestand uploaden. Klik hiervoor links onderin het verschenen venster op ‘bestanden uploaden’, waarna je kunt bladeren in je documenten. Vervolgens selecteer je de gewenste afbeelding, upload je deze en selecteer je hem om toe te voegen aan je widget.
  4. Youtube: je kunt hier een filmpje van Youtube koppelen. Voer de Youtube ID in om dit te doen (https://www.youtube.com/watch?v=ut17zo_pwJA is de gehele link, de Youtube ID is het stukje van de link ná het =-teken: ut17zo_pwJA)
  5. Hyperlink: je kunt de link naar een website plaatsen, zodat hier direct naar genavigeerd kan worden. Je kunt de hyperlink een naam/titel geven die wordt gebruikt voor de weergave in de app.
  6. Contacten: je kunt contactpersonen koppelen, zodat deze benaderd kunnen worden. Door op het plusje te klikken, opent een scherm met alle reeds toegevoegde contactpersonen.
  7. Bijlagen: je kunt alle soorten bijlagen toevoegen (PDF, Word, Excel, enz.). Door te klikken op ‘+ voeg bestanden toe’, kom je terecht in de bestandendatabase en kun je documenten selecteren. Ook hier (zie uitleg afbeeldingen) kun je direct bestanden uploaden. Widgets: Optie 'Groepsbericht versturen' uit kunnen schakelen

Het is mogelijk om in de beheeromgeving via de widget 'Contactpersonen' een lijstje contacten toe te voegen aan een proces. In de huidige situatie zie je in de app dan ook automatisch de optie 'Groepsbericht versturen'. Dit is niet altijd gewenst. Daarom is het nu mogelijk om deze optie via de beheeromgeving uit te schakelen. Dit kan door een vinkje te zetten voor 'Knop 'Groepsbericht versturen' verbergen in app'.


Handige functie voor jou? Probeer dit door bij een proces waar via de widget 'Contactpersonen' contacten zijn toegevoegd het vinkje aan te zetten. Als je nu de app ververst, is de optie 'Groepsbericht versturen' weg.


Stap 5: 
Als je klaar bent met het toevoegen van een widget, kun je een nieuwe widget toevoegen door op de knop links in het scherm te klikken. Hiermee komt de tweede widget in de app direct onder de widget erboven (die je als eerste had toegevoegd).

Stap 6:
Herhaal deze stappen totdat je alle benodigde informatie voor het ‘proces’ hebt toegevoegd. De volgorde van de widgets kun je eventueel veranderen door ze te verslepen (klik hiervoor op de drie streepjes achter de widget-titel).


    • Related Articles

    • Stappenplan dossiers, processen en widgets: aanmaken en inrichten

      Dossiers vormen de ‘hoofdstukken’ van de app en omvatten de informatie die gebruikers nodig hebben. Je kunt hieraan gebruikers koppelen en het dossier vullen met processen. Dit is eigenlijk de tweede laag, waar je jouw informatie (tekst, ...
    • Processen: aanmaken, kopiëren en verwijderen

      Processen vormen de tweede laag binnen de module ‘Dossiers’ en geven een extra mogelijkheid om te navigeren naar de inhoud binnen de widgets (zie Widgets inrichten). Een proces kun je toevoegen onder een dossier door op de knop ‘Nieuw proces ...
    • Dossiers: aanmaken en kopiëren

      Onder ‘Dossiers’ kun je alle informatie kwijt die jullie organisatie voor gebruikers wil kunnen ontsluiten. Denk aan de planvorming, checklist, alarmeringslijsten, taakkaarten, plattegronden, werkwijzen, etc. Om alle informatie in de app beschikbaar ...
    • Contactpersonen importeren of exporteren

      Het is mogelijk om een Excel-bestand met contactgegevens te uploaden. Zo maak je heel eenvoudig en snel jouw contactpersonen aan. Kies voor de knop 'Exporteren'. Er wordt nu automatisch een Excel-bestand gedownload. Gebruik dit bestand om hierin jouw ...
    • Incidentenmodule inrichten voor jouw organisatie

      Voordat je aan de slag gaat met de incidentenmodule is het noodzakelijk om in de beheeromgeving deze module in te richten. Hieronder een overzicht de stappen die we gaan doorlopen. 1.1 Rollen definiëren en toevoegen 1.2 Teams toevoegen 1.3 ...